Powrót

Kontakt uczniów i rodziców z nauczycielem w dniach: od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zgodnie ze szkolnym planem nauczania pod adresem

e-mail: kasia.biol@onet.eu

19.06.2020 r.

Temat: Znaczenie i przegląd roślin okrytonasiennych.

Zapoznaj się z tematem lekcji str. 148, a następnie przepisz do zeszytu To najważniejsze str. 153.

1. Napisz znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie.

2. Napisz znaczenie roślin okrytonasiennych dla człowieka.

Praca domowa zadanie 2,3 str. 153

05.06.2020 r.

Temat: Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych.

Zapoznaj się z tematem lekcji podr. str. 143, następnie wykonaj notatkę według punktów:

1. Przedstaw budowę owoców ( zrób odpowiedni rysunek). Napisz z czego powstaje owocnia, a z czego nasiona.

2. Opisz sposoby przenoszenia owoców.

3. Przedstaw budowę nasienia i określ, w jakich warunkach środowiska może ono kiełkować.

4. Wyjaśnij na czym polega rozmnażanie wegetatywne. Podaj przykłady.

Notatkę proszę wysłać do 12.06.

29.05.2020 r.

Temat: Rośliny okrytonasienne.

Zapoznaj się z tematem lekcji podręcznik str. 137, następnie wykonaj notatkę według punktów:

1. Wymień charakterystyczne cechy roślin okrytonasiennych.

2. Wskaż różnice między roślinami zielnymi, a roślinami drzewiastymi.

3. Przedstaw budowę kwiatu rośliny okrytonasiennej (zrób odpowiedni rysunek). Opisz funkcje poszczególnych elementów kwiatu.

4.Wyjaśnij termin „zapylenie”, a następnie porównaj budowę kwiatów zapylanych przez wiatr z budową kwiatów zapylanych przez zwierzęta.

Praca dla chętnych

Jak rozmnażają się rośliny okrytonasienne? (zrób odpowiedni schemat).

Notatkę proszę wysłać do 5.06.

 22.05.2020 r.

Temat: Rośliny nagonasienne.

Najpierw sprawdzę waszą wiedzę z ostatniego tematu - z paprotników. W załączniku przesyłam kartkówkę. Można zadania przepisać do zeszytu lub wydrukować  i rozwiązanie przesłać na maila do godz. 15.

Następnie proszę zapoznać się z nowym tematem lekcji podr. str. 129 i wykonać notatkę do zeszytu według punktów:

1. Wyjaśnij pojęcie: rośliny nasienne

2. Wymień cechy roślin nagonasiennych (str. 130).

3. Rola roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.

Praca domowa dla wszystkich.

W załączniku przesyłam kartę pracy do rozwiązania.

Dla chętnych

Scharakteryzuj rozmnażanie się roślin nagonasiennych?

Na notatkę wraz z praca domową czekam do 29.05. Miłej pracy.

Karta pracy            Kartkówka 

15.05.2020 r.

Temat: Paprotniki.

Zapoznaj się z tematem lekcji podręcznik str.121, następnie wykonaj notatkę według punktów:

1. Środowisko życia paprotników.

2. Budowa paprotników.

3. Przedstaw budowę paproci, skrzypów, widłaków (zrób odpowiedni rysunek).

4.Znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka.

Dla chętnych

Jak rozmnażają się paprocie?(zrób odpowiedni schemat).

Notatkę z lekcji proszę wysłać do 22.05

8.05.2020r.

Temat: Mchy – najprostsze rośliny lądowe.

Zapoznaj się z tematem lekcji str. 115, następnie wykonaj notatkę według punktów:

1. Środowisko życia mchów.

2. Budowa mchów. Zrób odpowiedni rysunek str.116

3. Znaczenie mchów w przyrodzie i w gospodarce człowieka.

Dla chętnych: Rozmnażanie mchów ( zrób odpowiedni schemat).

Notatkę z lekcji proszę wysłać do 15.05.

24.04.2020 r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu „Tkanki i organy roślinne”.

Przeczytaj podsumowanie działu ze str.110-111, następnie wykonaj w zeszycie Wiesz czy nie wiesz.

Następnie waszym zadaniem będzie uzupełnienie karty pracy. Kartę pracy można wypełnić na komputerze lub wydrukować i uzupełnić. Można też rozwiązać zadania w zeszycie. Ważne jest, aby każdy odesłał do czwartku (30.04) rozwiązane zadania na e-maila. Powodzenia.

Karta pracy 

17.04.2020 r. 

Temat: Liść- wytwórnia pokarmu.

Przeczytaj z e-podręczniki https://epodreczniki.pl/a/lisc/D10Bcl5mN, następnie wykonaj notatkę według punktów:

a) wypisz funkcje liścia

b) przedstaw budowę zewnętrzną liścia (zrób rysunek e-podręczniki punkt 1)

c) różnorodność liści (zrób rysunek liścia pojedynczego i złożonego e-podręczniki punkt 2)

d) wymień przekształcenia liści (e-podręczniki punkt 4 lub podr. str. 108) i podaj po dwa przykłady tych liści.

Praca dla chętnych.

1. Przedstaw budowę wewnętrzną liścia zrób odpowiedni rysunek.

2.Opisz sposoby osadzenia liści na łodydze i podaj przykład rośliny.

Zdjęcie notatki wysyłać na maila. Czas pracy do 24.04.

3.04.2020 r.

Temat: Pęd. Budowa i funkcje łodygi.

Przeczytaj z e – podręczniki  https://epodreczniki.pl/a/lodyga/DDyUpE14m

Wykonaj notatkę według punktów.

a) wymień funkcje łodygi

b) przedstaw budowę zewnętrzną łodygi (zrób rysunek pod. str. 103 lub z e –podręcznika punkt 2) na rysunku zaznacz pąk wierzchołkowy, pąk boczny, węzeł, międzywęźla.

c) przedstaw budowę wewnętrzną łodygi (zrób rysunek pod. str. 103 lub z e – podręcznika punkt 3) na rysunku zaznacz skórkę, tkankę wzmacniającą, tkankę miękiszową, tkankę przewodzącą: drewno, łyko, miazga)

d) Wymień przekształcenia łodyg (pod. str. 104 lub z e- podręcznika punkt 5) i podaj po dwa przykłady tych łodyg.

e) wyjaśnij pojęcie: rozmnażanie wegetatywne.

Robicie zdjęcie notatki i wysyłacie na maila. Macie czas do 8.04. Miłej pracy.

27.03.2020 r.

Temat:  Korzeń – organ podziemny rośliny.

Proszę przeczytać z e – podręcznika

https://epodreczniki.pl/a/korzen/D1GlMzazb.

Następnie proszę wykonać notatkę w zeszycie według punktów:

1. Wypisz funkcje korzenia (punkt 3 z e-podręcznika)

2. Przedstaw budowę zewnętrzną korzenia (proszę tu narysować rysunek i na nim opisać strefy korzenia tak jak to jest w podręczniku str.98 lub punkt 3 z e-podręcznika).

3. Narysować systemy korzeniowe (system palowy i system  wiązkowy, podpisać)

4. Przedstawić budowę wewnętrzną korzenia. ( proszę zrobić rysunek taki jaki jest w podr. na str. 99 lub z e – podręcznika punkt 4) opisać rysunek zaznaczyć skórkę z włośnikami, łyko, drewno, tkankę miękiszową.

5. Przekształcenia korzeni. (podr. str. 100, lub e-podręcznik punkt 5) Wypisać rodzaje korzeni i podać po kilka przykładów. Np. korzenie spichrzowe ; marchewka, burak, pietruszka itd.

Proszę nauczyć się całego tematu. Macie czas do 3.04.2020r. Miłej pracy!


Drodzy uczniowie w celu utrwalenia wiadomości z lekcji o tkankach roślinnych proszę o rozwiązanie zadań z zeszytu ćwiczeń (załącznik) następujących stron: 62,63,64,65. Zadanie 1,3,4 b, 5,7 proszę wykonać w zeszycie przedmiotowym do biologii. Miłej pracy.

załącznik